De opleiding: achtergrond en doel

Prenataal- en Geboorte therapie



 

Ontwikkeling en achtergrond

Al zeer vroeg hebben therapeuten en onderzoekers als D.W. Winnicott, John Bolwby, Francis Mott, Frank Lake en vele andere het belang erkent van imprint tijdens de vroegste periode van ons leven. Het toen der tijd heersende therapeutische model van de psychoanalyse hield zich alleen bezig met de tijd na de geboorte en pas in de laatste veertig jaren begonnen pioniers van de nieuwe generatie, als William Emerson, Franklyn Sills en Ray Castellino, hun blik te verbreden en het pre- natale leven er bij te betrekken. Onderzoekers en therapeuten uit soortgelijke en aanverwante gebieden hebben gewezen op het belang van dit werk, denk aan Daniel Siegel, Daniel Stern, David Chamberlain, Alessandra Piontelli en meerdere.

Onze inspiratie en de wortels in het prenatale- en geboorte therapie werk worden gekenmerkt door het verschillende en elkaar aanvullende, diepe en lange termijn onderzoekswerk van Ray Castellino en Franklyn Sills en op basis van de bevindingen van William Emerson.

Deze benadering wordt aangevuld met bevindingen uit de neurobiologie en het traumawerk van Peter Levine en Stephen Porges

.

In het therapeutische werk ervaren we steeds meer de diepe betekenis die zeer vroege imprints in ons leven hebben.
Deze ervaringen hebben grote invloed en gevolgen voor onze leefpatronen, de manier waarop we communiceren, met andere mensen in contact gaan en hoe we onze relaties opbouwen.

Doel

Het doel van de opleiding is om vaardigheden te ontwikkelen om therapeutisch te kunnen werken met heel vroege imprints. De vaardigheid om deze imprints vanuit de conceptie, de zwangerschap en geboorte in de therapie te herkennen en te ondersteunen wordt steeds belangrijker. Het loslaten van non-verbale patronen en imprints maakt het voor de cliënten mogelijk om een ontketening te bewerkstelligen van een onvoorstelbaar potentieel in alle gebieden in zijn leven.



In deze opleiding leren we door procesbegeleiding, zowel met baby’s als kleine kinderen en ook met volwassenen, in het pre- en perinatale veld te werken. Ook aanstaande ouders ondersteunen we met deze kennis.

Oriëntatie en structuur opleiding

  • Zelfbewustzijn met betrekking tot onze eigen pre-/perinatale patronen en het impact daarvan op ons leven
  • Energetisch- somatische oriëntatie
  • Theorie en kennis over de verschillende fase van de zwangerschap en geboorte
  • Zorgvuldigheid in het werken met zeer vroege traumatische ervaringen
  • Goede balans tussen theorie en praktische oefeningen
  • Gedurende de gehele opleiding wordt elke student door een ervaren assistent ondersteund en in haar proces begeleid.