Voorwoord geboorte- en prenataaltherapie

Voorwoord bij opleiding: geboorte- en prenataaltherapie

Dominique Désgranges

Sinds vele jaren houd ik mij in mijn therapeutisch werk bezig met thema’s die te maken hebben met vroege imprints, zowel bij baby’s als bij volwassenen. Steeds vaker vormt deze thematiek een zeer belangrijk onderdeel van het werk met mijn cliënten.De ontmoeting en de opleiding met Ray Castellino en Franklyn Sills heeft niet alleen mijn werk in de pre- en perinatale richting zeer beïnvloed maar ook mijn leven en groei als therapeut en mens.
In het kader van bijscholing over het onderwerp vroege imprint door zwangerschap en bevalling en het werken met baby’s en kleine kinderen, heb ik veel individuele cursussen gegeven.

Verder introduceer ik al vele jaren in verschillende landen in Europa in kleine groepen de prenatale- en geboorteproces workshops.



Met veel genoegen kijk ik er naar uit, om dit hartverwarmende werk op het gebied van de prenatale- en geboorte therapie nu in Nederland te mogen introduceren!



Om te kunnen voldoen aan de problemen rondom zwangerschap en bevalling, is het van essentieel belang dat er vrouwelijke krachten in het team zijn. Daarom streven we er naar om gedurende de gehele opleiding meerdere vrouwen en verloskundigen als assistentes aanwezig te laten zijn om samen als een team de basis te vormen voor een vertrouwensrelatie en veilige sfeer.

Ik verheug me erop je te mogen begroeten op een van onze informatie bijeenkomsten.
Dit is een mooie gelegenheid om veel interessante feiten te leren over de opleiding.
En natuurlijk doet het me veel plezier als ik je in de nieuwe opleiding ontmoeten kan.


Dominiques D&eacutesgranges, eigenaar en opleider Da- Sein- Institut in Winterthur, Zwitserland.


Het lied van de ziel (Song of the Spirit)

In Oost-Afrika is er een stam waar de kunst van ware innerlijke verbondenheid, al in de prenatale periode wordt beoefend. In de geest van deze stam wordt een ​​kind niet geboren op de dag van zijn fysieke geboorte, noch begint zijn leven bij de conceptie, zoals dit gebruikelijk is in andere stammen.


De verjaardag van een kind is de dag waarop de moeder voor het eerst dacht aan de ontvangenis van dit kind. Als een vrouw voelt dat ze er klaar voor is om met een bepaalde man een ​​kind te ontvangen, dan gaat ze naar een afgelegen plek toe en neemt daar plaats onder een boom. 

Daar zit ze totdat ze het lied van de ziel van het kind wat tot haar wil komen, kan horen.



Zodra ze het lied gehoord heeft, keert ze terug naar haar dorp en zingt de melodie voor haar man. Vanaf nu zingen ze samen de melodie van het kind als ze bij elkaar zijn, van elkaar houden en de liefde bedrijven, als een uitnodiging naar het nieuwe wezen om tot hen te komen.

Als de vrouw zwanger is zingt ze het lied voor het kleine wezen in haar schoot. Ze zingt het voor aan de oude stamvrouwen en de vroedvrouwen, zodat zij het later kunnen zingen bij de weeën en het kind met dit lied welkom heten op het magische moment van zijn fysieke geboorte.

Na de geboorte leert de hele stam het lied van hun nieuwe stamlid en wanneer het kind getroost moet worden of als het valt of zich pijn doet, zingen zij voor hem of haar dit lied.

Het lied van de ziel is onderdeel van al zijn inwijdingsrituelen en onderdeel bij de viering van zijn grote en kleine overwinningen. En later op volwassen leeftijd, wordt het lied gezongen bij de huwelijksceremonie en aan het levenseinde verzamelen alle dierbaren zich rondom het sterfbed en zingen het lied van de ziel voor de allerlaatste keer.

 

Uit Jack Kornfield: ‘A Path with Heart ‘: A Guide Through the Perils and Promises of Spiritual Life.